LinkedIn on vahvasti tunnettu työnhakuun liittyvänä kanavana, vaikka se tarjoaa käyttäjilleen paljon muutakin. LinkedIn toimii modernina käyntikorttina, verkostoitumisalustana ja sosiaalisena mediana, jossa tietoa, uutisia ja kokemuksia jaetaan aktiivisesti.
LinkedIn on tärkeä kanava rekrytoijille ja headhuntereille potentiaalisten kandidaattien etsimisessä avoinna oleviin suorahakutoimeksiantoihin. Uudesta työstä tai urapolusta haaveileva saattaakin pohtia, kuinka tulla headhunterin huomatuksi LinkedInissa, vaikka ei olisikaan pitkälle rakennettua henkilöbrändiä tai vahvaa digitaalista jalanjälkeä. Tässä artikkelissa tarkastelemmekin vaihe vaiheelta, kuinka voit parantaa mahdollisuuksia tulla rekrytointikonsultin huomatuksi optimoimalla LinkedIn-profiilisi oikein.
Työkokemus
Optimoidussa ja informatiivisessa LinkedIn-profiilissa työkokemus on esitetty selkeästi ja jäsennellysti. LinkedInin algoritmi tarkastelee huolellisesti eri profiilien työhistoriaa ja roolikuvauksia hakuja tehdessään. Tästä syystä suosittelemmekin lisäämään aina roolinimikkeen lisäksi työn tärkeimmät tehtävät ja vastuut. Tämä auttaa myös rekrytointikonsulttia hahmottamaan paremmin sinulta vaadittuja taitoja ja vertaamaan niitä toimeksiannon kriteereihin. Voit syventää tietoa entisestään lisäämällä työtehtäviin myös suurimmat saavutuksesi ja onnistumisesi.
Suosittelemme, että jokaisen työkokemuksen yhteydessä tuot myös selvästi esiin, mitä työkaluja, ohjelmia ja digitaitoja olet hallinnut kyseisessä roolissa. Lisäksi esihenkilökokemus kannattaa kirjata jokaisen työtehtävän kohdalle. Näin headhunter voi nopeasti identifioida kokemuksesi mahdollisista vastuutehtävistä, jos kyseinen toimeksiannon rooli niitä edellyttää. Halutessasi, voit kertoa enemmän itsestäsi esihenkilönä tai tiiminvetäjänä esittelytekstissäsi.
Profiilin otsikko ja avainsanat:
Headhunter etsii rooliin sopivia kandidaatteja perustuen ennalta määritettyihin kriteereihin. Potentiaalisten profiilien identifioimisessa käytetään apuna tiettyjä kriteereihin perustuvia avainsanoja. Avainsanat ovat lyhyitä kuvauksia tai termejä roolista, osaamisesta tai toimialatuntemuksesta. Kannattaakin pohtia mitkä avainsanat kuvaavat työkokemustasi parhaiten ja muodostaa näiden perusteella profiilisi otsikko (esimerkiksi Sales Manager |B2B|Ecommerce.)
On hyvä huomioida, että LinkedIn ei tarjoa suomen kielistä käyttöjärjestelmää, ja tämä vaikuttaa myös avainsanoihin, hakutermeihin sekä rekrytointikonsulttien käyttämiin työkaluihin. Suosittelemme, että kirjoitat siis profiiliisi otsikon aina englanniksi, tullen näin huomioiduksi suuremmassa määrässä hakuja.
Esittelyteksti:
Esittelyteksti näkyy profiilisi yläosassa, ja tässä sinulla on mahdollisuus olla luova, erottuva ja persoonallinen. Kerro siis yhteenvedossa kokemuksestasi, saavutuksistasi sekä kiinnostuksen kohteistasi lyhyesti ja ytimekkäästi. Voit tuoda myös rohkeasti esiin millaisista työtehtävistä olet kiinnostunut ja mitä haaveilet tekeväsi seuraavaksi työurallasi.
Taidot:
LinkedInin mukaan vuonna 2023 taitoperusteinen kandidaattihaku on lisääntynyt huomattavasti. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että LinkedIniin listatut taidot, skills, ovat vahvemmassa asemassa kuin ennen, ja yhä useampi headhunter käyttää niitä hakiessaan tiettyyn rooliin sopivaa työntekijää. Tästä syystä suosittelemme, että päivität profiiliisi tärkeimmät taidot mitä olet kerryttänyt työurasi aikana. Nämä voivat olla joko pehmeitä tai kovia taitoja sekä teknistä osaamista.
Avoin uusille mahdollisuuksille:
Aktiiviset työnhakijat voivat asettaa LinkedInissa julkisen open-to-work raamin profiilille, jolloin verkostot sekä rekrytoinnin ammattilaiset tietävät sinun etsiväsi aktiivisesti uusia mahdollisuuksia. Voit myös kertoa piilotetusti rekrytoinnin ammattilaisille olevasi aktiivinen työnhakija, ilman että se näkyy julkisesti verkostollesi. Tämän voit asettaa profiilisi työpaikka-asetuksista. Tänne kannattaa myös listata millaisista rooleista (tittelit, paikkakunnat, etätyömalli) olet lähtökohtaisesti kiinnostunut.
Aktiivisuus ja kontaktit:
Optimoitu ja informatiivinen profiili voi kantaa suorahakutilanteissa pitkälle, mutta kannustamme silti LinkedInissa aktiivisuuteen sekä kontaktiverkoston kasvattamiseen, sillä se tuo monessa suhteessa suurta lisäarvoa. Kannattaa aktiivisesti verkottua muiden alalla toimivien ammattilaisten kanssa, kommentoida ja keskustella. Voit myös rohkeasti lähestyä rekrytoinnin ammattilaisia verkostoitumispyynnöllä ja näin parantaa mahdollisuuksiasi tulla huomatuksi.
Muita huomioita ja vinkkejä:
Profiilikuva: Hyvin jäsenneltyä ja informatiivista profiilia tukee myös selkeä ja asiallinen profiilikuva. Hyvä laatuinen ja ammattimainen kuva varmistaa positiivisen ensivaikutuksen.
Koulutus ja kurssit: Optimoidussa profiilissa on päivitettynä myös koulutus, erikoistuminen sekä mahdolliset kurssit, joita olet tehnyt joko lisäopintoina tai työtehtävissä.
Sijainti: Sijainnilla voi olla usein suorahaussa suurikin merkitys, ja tästä syystä kannattaa varmistaa, että paikkakuntasi on ajan tasalla profiilissasi.
Englannin kieli: Suosittelemme että kirjoitat profiilisi tiedot englanniksi, ja tarvittaessa suomeksi.
Toivomme, että näillä vinkeillä LinkedIn-profiilisi päivittäminen on helpompaa ja se nousee seuraavassa työkokemukseesi sopivassa suorahaussa headhunterin hakutulosten kärkeen. Tsemppiä optimointiin!
Avainsanat
- headhunter, LinkedIn-profiili, suorahaku
Julkaistu
Ota yhteyttä

Loviisa Mäki
040 750 7244
loviisa.maki[at]avila.fi
Tutustu myös muihin julkaisuihin
Tutustu uusiin julkaisuihimme sekä asiakkaidemme onnistumistarinoihin. Lisäksi jaamme kanssasi havaintoja ja muutoksia työ- ja kandidaattimarkkinoilta, sekä vinkkejä rekrytointiprosessin eri vaiheisiin.